Bajet Peribadi dan Keluarga


Salam semua..

Antara perkara yang PALING penting zaman sekarang ni, adalah menguasai ILMU KEWANGAN. Salah satu cabang yang amat-amat perlu semua kita tahu adalah perancangan kewangan peribadi. Kepada yang berkeluarga, mesti buat perancangan bersama pasangan.

Kita perlu tahu dari mana pendapatan kita dan ke mana kita belanjakan. Saya telah create satu template untuk bajet personal dan keluarga. Anda semua boleh akses template berkenaan di bawah:

https://docs.google.com/spreadsheet/ccc?key=0AkAoykbzCSXldGVwS2ZLNmw2X3JaTy1HU1ZrTG9GLUE&usp=sharing

Template ni mulanya saya create setelah saya baca salah satu buku karangan pakar kewangan Azizi Ali. Dari situ saya adjust sikit ikut kesesuaian peribadi sendiri. Template ini boleh saja anda download (menu Download As) ke desktop sebagai Microsoft Excel.

Yang penting dalam perancagan kewangan peribadi adalah:

+ Bagaimana untuk tingkatkan Inflow
+ Bagaimana untuk tingkatkan bahagian Saving, sehingga sekurang-kurangnya menjadi 30%
+ Bagaimana untuk minimakan bahagian Loan Blaster dan Expenses

Saya harapkan ada manfaat daripada template ini, dan semoga anda lebih berjaya dalam menguruskan kewangan diri dan keluarga.

1 comment:

  1. Hello,
    Ini adalah untuk memaklumkan kepada orang ramai bahawa Puan Rose Anna, pemberi pinjaman pinjaman peribadi mempunyai membuka peluang kewangan untuk semua orang yang memerlukan apa-apa bantuan kewangan. Kami memberi pinjaman pada kadar 2% kadar faedah kepada individu, syarikat dan syarikat-syarikat di bawah terma dan syarat yang jelas dan mudah difahami. hubungi kami hari ini melalui e-mel di: (roseannamoore70@gmail.com)

    ReplyDelete